تقویم روز
امروز چهارشنبه 7 اسفند ماه 1398 ساعت 13:20 ب ظ

بدانیم و اقدام کنیم (18)

بهترین میان وعده برای کودکان

بچه های در حال رشد اغلب مابین وعده های غذا گرسنه می شوند. با این حال، تنقلات بسته بندی شده برای بچه ها بسیار ناسالم هستند. این تنقلات اغلب سرشار از آرد تصفیه شده، قند اضافه شده و مواد مصنوعی هستند.

نکته بسیار مهمی که برای کودکان قبل از دبستان وجود دارد این است که این کودکان در سنین رشد هستند و روند رشد برای انها با سرعت اتفاق می افتد. بنابراین برنامه غذایی این گروه سنی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید نسبت به گروه بزرگسالان توجه بیشتری به تغذیه آنها کرد. در برنامه ریزی غذایی این گروه باید هم وعده های اصلی و هم به میان وعده ها توجه شود. البته وعده های اصلی چون از سفره خانواده تغذیه می شوند و در جامعه هم حساسیت ویژه‌ای به تغذیه خانواده و مواد مصرفی سفره خانواده از لحاظ سلامت و تازگی داده می شود تا حدود بسیار زیادی مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد و بچه‌ها در وعده‌های اصلی عموما گروه‌های مورد نیاز اصلی بدن را دریافت می کنند. زمان خوردن میان وعده سالم فرصت عالی است که برخی از مواد مغذی اضافی به رژیم غذایی کودکان اضافه شود. از جمله مواد غذایی که به عنوان میان وعده مطرح می شوند می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

ماست:

ماست برای بچه ها یک غذای عالی به شمار میرود چراکه منبع خوبی از پروتئین و کلسیم است. کلسیم برای استخوان های در حال رشد کودکان ضروری است. برخی از ماست ها همچنین حاوی باکتری های زنده هستند که به سیستم گوارش کمک می کنند.
اکثر ماست ها بخصوص ماست های جدید با طعم های متنوع به بازار عرضه میشوند، مثل ماست های میوه ای و یا ماست و عسل که انتخاب خیلی خوبی برای میان وعده ها به شمار می روند. باید دقت شود که عسل برای کودکان کمتر از 12 ماه استفاده نشود چون امکان بیماری بوتولیسم وجود دارد.

آجیل:

آجیل از انواع چربی های سالم همراه با فیبر و آنتی اکسیدان هاست. چربی رژیم غذایی برای حمایت از رشد در کودکان مهم است.
پزشکان توصیه می کنند آجیل از کودکان به علت خطر واکنش آلرژیک دور شود، اما شواهد اخیر نشان می دهد خوردن آجیل در کودکی خطر ابتلا به انواع بیماری ها و آلرژی ها را کاهش می دهد. با این وجود، خوردن آجیل می تواند خظر خفگی به دنبال داشته باشد. بنابراین باید اطمینان حاصل کرد که کودک به سن مصرف آجیل رسیده باشد.

جو دوسر:

جو دوسر یک صبحانه سالم برای بچه هاست، همچنین می تواتن از آن برای پختن یک میان وعده خوب استفاده کرد.

انواع ماکارونی:

پاستا منبعی غنی و خوشمزه از کربوهیدرات و میان وعده سالم است که می توان آن را به شکل دلخواه کودک پخت و در یخچال نگهداری کرد.

تخم مرغ:

تخم مرغ یکی از بهترین منابع پروتئین و یک میان وعده سالم است، همچنین حاوی ویتامین D طبیعی است که کلسیم را وارد بدن میکند. خوردن تخم مرغ، صبحانه کاملی برای کودک به شمار می رود و به طور کامل کودک را سیر نگه می دارد.
میوه ها:

میوه ها بهترین و کامل ترین میان وعده سالم هستند. متخصصان تغذیه برای میان وعده میوه های تیره رنگ مثل انواع توت ها را توصیه می کنند که ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری دارد. توت  مواد آنتی اکسیدان قوی است که ضد سرطان بوده و برای سلامت قلب مفید است.

لوبیا سبز:

لوبیا سبز یک میان وعده سالم است. لوبیا سبز یک منبع بسیار خوبی از پروتئین، فیبر و ویتامین A و C است.

کشمش:

بدون شک کشمش یک میان وعده سالم برای کودکان است که حاوی فیبر، پتاسیم و ویتامین ها می باشد. کشمش می تواند به عنوان یک جایگزین عالی برای آب نبات های شیرین و ناسالم باشد.

زیتون:

از زیتون هم می توان به عنوان  یک منبع غنی از چربی های سالم و آنتی اکسیدان های قوی برای استفاده در میان وعده نام برد.

شیر:

شیر کم چرب یک منبع خوب و غنی از پروتئین و کلسیم است، که برای مغز و بدن مفیسد می باشد. پروتئین برای ساخت بافت مغز مفید بوده، در حالی که کلسیم استخوان و دندان را تقویت می کند.

دکتر تکتم محمدی مقدم

عضو هیئت علمی گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده علوم پزشکی نیشابور

پیوند های مفید