تقویم روز
امروز چهارشنبه 3 بهمن ماه 1397 ساعت 15:43 ب ظ

 

بهترین خوراکی ها برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی

بهترین خوراکی ها برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی

امروزه ثابت شده است که تغذیه صحیح تاثیر بسیار زیادی در سلامت و پیشگیری از ابتلا به بیماری ها دارد. میوه ها و سبزیجات یکی از مهم ترین مواد غذایی هستند که می توانند از سرماخوردگی جلوگیری کنند. توصیه همیشگی این است که به حد کافی از آنها در هر وعده غذایی استفاده شود تا حداقل روزی 5 سهم میوه و سبزی دریافت کرده باشید. مهم ترین علت را باید مقدار بالای آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها و سبزیجات دانست که با رادیکال های آزاد مقابله کرده و در نتیجه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند.

میوه ها و سبزیجات با رنگ های مختلف، ویتامین های متفاوتی نیز دارند. پس توصیه می شود حتما از این رنگارنگی بهره ببرید. از بین سبزیجات باید به تاثیر بسیار مثبت انواع قارچ ها، سیر، موسیر و پیاز اشاره کرد. چرا که سیستم دفاعی بدن را تقویت کرده و با عفونت ها مقابله می کنند.

مرکبات منبع بسیار غنی از ویتامین ث هستند. ویتامین ث با تحریک سیستم ایمنی، آن را وادار می کند که به عوامل بیماری زا حمله کرده و آنها را از بین ببرد. گرچه هنوز به طور دقیق ثابت نشده که ویتامین ث مانع از بروز سرماخوردگی می شود یا به طور کامل آن را بهبود می بخشد، اما می تواند علائم و طول مدت بیماری را کاهش دهد.

علاوه بر میوه ها و سبزیجات، پروتئین ها که مقدار بالای آن در گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، انواع ماهی ها، محصولات دریایی و گردو وجود دارد موجب تقویت سیستم ایمنی می شوند.

یکی دیگر ازنکات بسیار مهم در برنامه غذایی، مصرف صحیح چربی های خوب که شامل اسیدهای چرب امگا3، 6 و 9 است، می باشد. این چربی ها در عملکرد مطلوب سیستم ایمنی دخیل هستند. ماهی، روغن زیتون و کلزا، گردو، بادام و دیگر دانه های خوراکی مانند دانه کتان منابع غنی این اسیدهای چرب هستند.

همچنین نباید از نیاز بدن به روی نیز غافل شد. این عنصر در صدف، فراورده های دریایی، جگر گوساله، مرغ، جوانه گندم، کنجد و تخمه کدو یافت می شود.

دکتر میترا حریری

عضو هیئت علمی گروه صنایع غذاییدانشگاه علوم پزشکی نیشابو

www.3dots.ir